Algemene informatie
Ecoscore is een milieuscore voor voertuigen, die op een schaal van 0 tot 100 een indicatie geeft van de globale milieuvriendelijkheid van het voertuig. Hoe hoger de score, hoe milieuvriendelijker het voertuig. De Ecoscore is een absolute score, en houdt dus geen rekening met de grootte van de wagen, het aantal zitplaatsen, etc.
Om de score te berekenen, wordt rekening gehouden met verschillende schade-effecten: klimaatverandering, luchtkwaliteit (gezondheidseffecten & effecten op ecosystemen) en geluidshinder. Zowel de uitstoot tijdens het rijden als de impact geassocieerd met brandstofproductie (zoals elektriciteitsopwekking bij elektrische voertuigen en olieraffinage bij diesel) worden meegenomen. Met de Ecoscore milieuevaluatie worden deze verschillende effecten gecombineerd in één indicator. Ecoscore gaat dus verder dan de CO2-uitstoot of Euronorm, die maar een deel van de impact weergeven.
Op de site kan je de Ecoscore van verschillende auto's en bestelwagens vinden en vergelijken. Zowel nieuwe als oude voertuigen zijn opgenomen in de database. Het zoekgedeelte bevat filters om het onderzoek te vergemakkelijken. Zo kan je zoeken naar de Ecoscore van bepaalde auto's, de Ecoscore van jouw specifieke wagen opzoeken aan de hand van het chassisnummer, of de Ecoscore zelf berekenen.
Daarnaast vind je op de website een datavisualisatietool die je toelaat om zelf statistieken en grafieken samen te stellen van het Belgische wagenpark.
Aangezien VITO voor de berekening van de ecoscores van de verschillende voertuigen die beschikbaar zijn op de Belgische markt, volledig afhankelijk is van de gegevens verkregen van derde partijen, kan VITO niet garanderen dat de weergegeven ecoscore van een voertuig de correcte is.
Er zijn verschillende controlemechanismes ingebouwd, maar deze bieden geen absolute zekerheid. Om zekerheid te hebben over de Ecoscore van uw wagen, dient u deze zelf te berekenen aan de hand van de rekenmodule en op basis van gegevens uit het gelijkvormigheidsattest van de wagen.
Het antwoord op deze vraag luidt ‘neen’. De Ecoscore hanteert een well-to-wheel benadering. Dit betekent dat rekening wordt gehouden met enerzijds (uitlaat)emissies tijdens het gebruik van het voertuig, en anders emissies die gepaard gaan met de productie en distributie van de brandstof (zoals bij de elektriciteitsproductie bij eleke-trische voertuigen, of de raffinage van olie bij benzine- en dieselvoertuigen). Over emissies die gepaard gaan met de productie en recyclage van een voertuig zijn heel weinig gestandaardiseerde gegevens terug te vinden, en zeker niet van elk voertuig dat op de Belgische markt verschijnt.
De CO2-uitstoot wordt bij nieuwe wagens telkens vermeld. Ook in advertenties kom je dit tegen. Sommige constructeurs pakken uit met 'zeer milieuvriendelijke wagens' die weinig CO2 uitstoten. Maar de CO2-uitstoot zegt niets over de andere emissies, denk maar aan de uitstoot van fijn stof of NOx bij dieselwagens, of elektrische wagens met 0 gr CO2-uitstoot aan de uitlaat. De CO2-uitstoot zegt ook niets over de emissies die gepaard gaan met de productie en distributie van de brandstof. Een wagen met lage CO2-uitstoot is dus niet per definitie een milieuvriendelijk voertuig. De Ecoscore houdt naast CO2 ook rekening met de andere emissies die worden uitgestoten (ook tijdens de productie en distributie van de brandstof) en geeft je dus wel een totaalbeeld.
Een voertuig dat op de markt wordt gebracht moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo legt Europa bepaalde beperkingen op voor de uitstoot van NOx, CO, koolwaterstoffen en fijn stof (aan de uitlaat). Die normen worden steeds strenger en krijgen telkens een hoger cijfer. Sinds 2015 geldt voor alle personenwagen bijvoorbeeld de Euro 6-norm, die strenger is dan de voorgaande normen.
Toch geeft deze Euronorm geen totaalbeeld over hoe milieuvriendelijk je wagen is. De uitstoot van CO2 wordt bijvoorbeeld niet in rekening gebracht, en ook niet de emissies die gepaard gaan met de productie en distributie van de brandstof . Er is ook een belangrijk verschil tussen de beperkingen die gelden voor benzinewagens en voor dieselwagens. Een Euro 4-dieselwagen is bijvoorbeeld zeker niet even milieuvriendelijk als een Euro 4-benzinewagen. Ook binnen dezelfde brandstofsoort en dezelfde norm zijn er nog belangrijke verschillen in uitstoot mogelijk. Een Euro 4-diesel met roetfilter stoot bijvoorbeeld meer dan 90% minder fijn stof uit dan een Euro 4-diesel zonder roetfilter.
De Ecoscore houdt rekening met de individuele emissies van elke wagen en houdt ook rekening met de CO2-uitstoot, en de de emissies die gepaard gaan met de productie en distributie van de brandstof. De Ecoscore geeft je zo wel een totaalbeeld.
Diesel:
1 liter diesel weegt 835 gram. Diesel bestaat voor 86,2% uit koolstof, of 720 gram koolstof per liter diesel. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1920 gram zuurstof nodig. De som is dus 720 + 1920 = 2640 gram CO2/liter diesel.
Een verbruik van 5 liter/100 km komt dus overeen met 5 L x 2640 g/L / 100 (per km) = 132 g CO2/km.
Benzine:
1 liter benzine weegt 750 gram. Benzine bestaat voor 87% uit koolstof, of 652 gram koolstof per liter benzine. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1740 gram zuurstof nodig. De som is dus 652 + 1740 = 2392 gram CO2/liter benzine.
Een verbruik van 5 liter/100 km komt dus overeen met 5 L x 2392 g/L / 100 (per km) = 120 g CO2/km.
LPG:
1 liter LPG weegt 550 gram. LPG bestaat voor 82,5% uit koolstof, of 454 gram koolstof per liter LPG. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1211 gram zuurstof nodig. De som is dus 454 + 1211 = 1665 gram CO2/liter LPG.
Een verbruik van 5 liter / 100 km komt dus overeen met 5 L x 1665 g/L / 100 (per km) = 83 g CO2/km.
CNG:
CNG is een gasvormige brandstof (aardgas) die onder hoge druk opgeslagen wordt. Het verbruik kan dus worden uitgedrukt in Nm3/100km, maar ook in kg/100km. Nm3 staat voor een kubieke meter onder normale omstandigheden (1 atm en 0°C). Het verbruik van voertuigen op aardgas wordt echter het vaakst in kg/100km uitgedrukt.
Er zijn verschillende soorten aardgas beschikbaar in België, grosso modo onderverdeeld in 2 types: laag- en hoogcalorisch aardgas (L- en H-gas). De CO2-uitstoot is verschillend voor beide soorten, en sterk afhankelijk van de samenstelling en oorsprong van het aardgas. Onderstaande berekeningen zijn dan ook indicatief. De publieke CNG-tankstations in België bieden voornamelijk laagcalorisch aardgas aan. Je zal zien dat de CO2-uitstoot per kg H-gas hoger ligt dan die van L-gas. H-gas bevat echter meer energie, dus je zal minder kg per 100 km nodig hebben, hetgeen ervoor zorgt dat in theorie de gemiddelde CO2-uitstoot van CNG-wagens onafhankelijk is van het type gas.
Laagcalorisch:
1 kg L-gas bestaat voor 61,4% uit koolstof, of 614 gram koolstof per kg L-gas. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1638 gram zuurstof nodig. De som is dus 614 + 1638 = 2252 gram CO2/kg L-gas.
Een verbruik van 5 kg / 100 km komt dus overeen met 5 kg x 2252 g/kg = 113 g CO2/km.
Hoogcalorisch:
1 kg H-gas bestaat voor 72,7% uit koolstof, of 727 gram koolstof per kg H-gas. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1939 gram zuurstof nodig. De som is dus 727 + 1939 = 2666 gram CO2/kg H-gas.
Een verbruik van 4,2 kg / 100 km (H-gas) komt dus overeen met 4,2 kg x 2666 g/kg = 112 g CO2/km.
Ja, al zal het een benaderende Ecoscore zijn. Ga naar de Rekenmodule, kies Euro 6 en het brandstoftype, en laat de slider op 'Bereken obv CO2'. Dan moet je enkel nog de CO2 uitstoot van de wagen ingeven om een benaderende Ecoscore te bekomen. Voor de ontbrekende gegevens worden geschatte waarde incl. een onzekerheidsmarge gebruikt.