De methodologie die gebruikt wordt om de ecoscore te berekenen volgt de klassieke stappen van een levenscyclusanalyse: inventarisatie, classificatie, karakterisering, normalisatie en weging. De methodologie maakt gebruik van een “well-to-wheel”-benadering (WTW): impact gerelateerd aan uitlaatemissies (directe emissies, tank to wheel of TTW) en aan emissies afkomstig van de productie en distributie van brandstof (indirecte emissies, well to tank of WTT). Alle emissies worden ingedeeld in drie schadecategorieën: klimaatverandering, luchtkwaliteit (onderverdeeld in twee subschadecategorieën: menselijke gezondheid en ecosystemen) en lawaai.
Opmerking: de detailpagina van een individueel voertuig in de zoekmodule van de website bevat alleen de CO2-emissies van tank tot wiel (TTW), d.w.z. de uitlaatemissies.Voor de meeste auto's zijn deze TTW-emissies belangrijker in de totale WTW-emissies dan de WTT-emissies, hoewel er enkele uitzonderingen bestaan (bv. volledig elektrische voertuigen die geen uitlaatemissies hebben).
Er worden verschillende impactfactoren gebruikt om de bijdrage van elke polluent aan de schadecategorie waartoe ze behoren, te karakteriseren:
Tabel 1: Overzicht van de schadecategorie en de bijbehorende polluenten
*de methodologie houdt rekening of polluenten worden uitgestoten in stedelijk of landelijk gebied.Voor well-to-tank emissies worden landelijk waarden gebruikt.Voor uitlaatemissies wordt een gewogen gemiddelde van de externe kosten voor stedelijk en landelijk gebied gehanteerd, gebaseerd op de verdeling van het aantal afgelegde kilometers binnen stedelijk en landelijk gebied als weegfactor.Deze (nationale) verdeling is afkomstig van de FOD Mobiliteit
De totale impact wordt genormaliseerd voor elke schadecategorie en voertuig, rekening houdend met de schade van een referentievoertuig. De referentie voor een personenwagen is gedefinieerd als een benzinevoertuig dat voldoet aan de Euro 4-emissienorm met een CO2-uitstoot van 120 g/km.
De weging van de drie impactcategorieën in één indicator is gebaseerd op de gewichten die het resultaat zijn van een brede stakeholderbevraging. De gewichten kan je terugvinden in de volgende figuur:
De vereenvoudigde formule voor de berekening van de Ecoscore van lichte voertuigen
De methodologie om de ecoscore te berekenen is vertaald naar één formule die je hieronder kunt vinden. De formule bevat coëfficiënten (A,B,C,D,E,F,G,H) waarvan de waarde afhankelijk zijn van de brandstof en de Euronorm van het voertuig (zie Tabel 2).
Ecoscore = 100*exp[-0.00357*(A * CO2 + B * THC + C * NOx + D * CO + E * PM + F * FC + G * dB(A) + H)]
Waarvan de volgende parameters worden vermeld op het gelijkvormigheidsattest van een voertuig (een speciale sectie voor plug in hybride auto's (PHEV) is verderop te vinden):
CO2
CO2 emissie (gecombineerd) (g/km)
THC
benzine, LPG en CNG: THC emissie (g/km)
diesel: het verschil tussen de THCNOx en de NOx emissies (g/km)
NOx
benzine, LPG en CNG: NOx emissie (g/km)
diesel
Euro 0 tot en met Euro 5: 0.63 g/km.
Euro 6: 0.50 g/km
CO
CO emissie (g/km)
PM
fijn stof emissie (g/km)
FC
benzine, diesel en LPG: gemiddeld (of gecombineerd) brandstofverbruik (l/100km)
Voor de berekening van de Ecoscore van PHEV-voertuigen moet de gewogen gecombineerde CO2-uitstoot en brandstofverbruik gehanteerd worden. Met RangeEV wordt de elektrische range bedoeld.
ecoscore.be maakt gebruik van noodzakelijke cookies. Om je gebruikerservaring op onze website te optimaliseren willen we ook gebruik maken van optionele cookies waarvoor we je toestemming vragen.