Gegevensverzameling
Dit gedeelte beschrijft hoe we de gegevens verzamelen die nodig zijn om de Ecoscore te berekenen. Zowel directe emissies (of uitlaatemissies) tijdens het rijden als indirecte emissies gerelateerd aan de productie en distributie van de brandstof zijn nodig. Er worden twee categorieën voertuigen onderscheiden: nieuwe en oude voertuigen. Wanneer gegevens ontbreken, zijn er verschillende manieren om hiermee om te gaan.
Dit zijn uitlaatemissies. Een deel van deze emissies is afhankelijk van de motortechnologie en een ander deel van het brandstoftype en -verbruik. Deze zijn afkomstig van Europese studies of kunnen worden afgeleid uit de samenstelling van de gebruikte brandstof. Een derde set emissies wordt gemeten tijdens de officiële typegoedkeuringstests die een voertuig ondergaat voor het op de Europese markt komt. De DIV van de FOD Mobiliteit bezorgt VITO op regelmatige basis inschrijvingsgegevens van nieuwe en tweedehandsvoertuigen. Deze dataset wordt door de Nederlandse Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) verrijkt met emissiegegevens van de typegoedkeuring. De RDW verzamelt deze emissiegegevens voor alle voertuigmodellen die in Europa verkrijgbaar zijn.
Sinds maart 2014 worden niet alleen nieuwe voertuigen die reeds ingeschreven zijn opgenomen in de voertuigdatabase, maar ook gloednieuwe auto's. Dit zijn auto's die al besteld kunnen worden, maar nog niet geregistreerd zijn. Deze voertuigen worden ons aangeleverd door Inmotiv, een leverancier van autodata. Voor deze specifieke groep auto's is de toegekende Ecoscore slechts een benadering omdat niet alle gegevens beschikbaar zijn. Deze benaderende Ecoscore is dus gebaseerd op een beperktere set gegevens dan gewoonlijk, zoals het brandstoftype en de CO2-uitstoot. Uiteindelijk wordt de werkelijke Ecoscore berekend van zodra het voertuig geregistreerd is en we de gegevens bij RDW kunnen opvragen.
Dit zijn emissies die gepaard gaan met de productie en distributie van de brandstof. De hoeveelheid indirecte emissies hangt af van het brandstoftype en het brandstofverbruik van een voertuig: hoe meer een voertuig verbruikt, hoe meer brandstof er geproduceerd moet worden, hoe groter de indirecte emissies zullen zijn. Deze gegevens zijn gebaseerd op Europese studies en de Belgische elektriciteitsmix.
Er zijn slechts zeer weinig typegoedkeuringsgegevens beschikbaar van voertuigen van vóór 2002. Daarom hebben we ervoor gekozen om te werken met aannames voor de polluent emissies van dergelijke voertuigen.
Voor voertuigen van vóór 1998 geldt dit niet alleen voor polluenten, maar ook voor het brandstofverbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot. Daarom worden voor deze voertuigen ook aannames voor brandstofverbruik en CO2-emissies gebruikt.
Voor voertuigen van vóór 1998 geldt dit niet alleen voor polluenten, maar ook voor het brandstofverbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot. Daarom worden voor deze voertuigen ook aannames voor brandstofverbruik en CO2-emissies gebruikt.
Uitlaat emissies van polluenten
Wanneer emissiegegevens voor polluenten (CO, HC, NOx en PM) ontbreken, worden de hiaten aangevuld door de waarden uit de onderstaande tabel te gebruiken (uitgedrukt in g/km). Vanaf Euro 1 komen ze perfect overeen met de Euro-emissienormen (zie Europese maatregelen). Let op, we maken een uitzondering voor NOx in het geval van dieselauto's. Meer info:
Tabel 3: Overzicht van de limieten van de verschillende Euronormen.
De eerste datum geldt voor nieuwe voertuigmodellen, de tweede voor alle nieuwe auto's.
De eerste datum geldt voor nieuwe voertuigmodellen, de tweede voor alle nieuwe auto's.
Geluidsproductie
Als de geluidsproductie ontbreekt, gaan we uit van een standaardwaarde van 74 dB (A) voor alle voertuigen met een conventionele verbrandingsmotor of conventioneel hybride (geen plug-in) aandrijving. We gaan ervan uit dat plug-in hybrides en volledig elektrische voertuigen over het algemeen stiller zijn, en daarom gaan we uit van een standaardwaarde van 68 dB (A) voor deze voertuigtypes.
CO2 uitlaat emissies
Wanneer de CO2-uitstoot ontbreekt, gebruiken we standaardwaarden uit onderstaande tabel (uitgedrukt in g/km). De waarden in deze tabel komen overeen met de gemiddelde uitstoot van een representatieve set voertuigen.
Tabel 4: Standaardwaarden voor CO2-uitstoot.
Op basis van de toegekende CO2-uitstoot, kunnen vervolgens ook het brandstofverbruik en de bijhorende indirecte emissies bepaald worden.
Je kijkt best even naar het gelijkvormigheidsattest (of certificaat van overeenstemming) van je wagen. Voor de meeste wagens gebouwd na 2002 bevat dit document alle benodigde gegevens. Je kan die vervolgens gebruiken om zelf de Ecoscore te berekenen met behulp van de rekenmodule. Let wel op dat je de gegevens in de juiste eenheden invult in de rekenmodule!