Deze pagina is ook beschikbaar in volgende talen: English version version française

Stoten moderne benzines helemaal geen fijn stof uit?

Toepassing van directie injectie-technieken bij dieselmotoren heeft het verbruik van diesels vanaf de jaren '90 sterk verlaagd. De laatste jaren heeft deze directe injectie-techniek ook ingang gevonden bij de benzinemotoren, waardoor ze een stuk zuiniger zijn geworden dan voorheen. Deze directe injectie (DI)-motoren worden door de meeste constructeurs al aangeboden, maar de klassieke motoren (met 'multipoint'-injectie) worden vaak ook nog verkocht. De DI-benzinemotoren zijn meestal te herkennen aan enkele typische acroniemen/labels: TSI (VW/Seat/Skoda), TFSI (Audi), TCe (Renault/Dacia), DIG (Nissan), EcoBoost (Ford), THP (Citroën/Peugeot), SkyActiv-G (Mazda), GDI (Hyundai/Kia), enz. Bepaalde merken bieden zelfs nog uitsluitend benzinemotoren aan met deze DI-techniek (bv. BMW, Mercedes).

Deze DI-benzines verbruiken dus aanzienlijk minder dan hun voorgangers. De keerzijde van de medaille is echter dat ze fijn stof uitstoten, hetgeen niet het geval was bij hun voorgangers. In massa (PM, staat voor 'particulate mass') is de uitstoot fijn stof beperkt, maar het aantal uitgestoten deeltjes fijn stof (PN, staat voor 'particulate number') is bij deze motoren wel zeer hoog. Dit impliceert dat dit deeltjes zijn met een zeer kleine diameter.

In de berekening van de Ecoscore houden we rekening met PM, maar niet met PN. Het is immers wetenschappelijk aangetoond dat er een verband is tussen PM-emissies en de menselijke gezondheid. Voorlopig is er echter nog geen aangetoond verband tussen de diameter van de deeltjes en de schadelijkheid, waardoor we in de Ecoscore (voorlopig nog) geen rekening houden met PN. Er valt echter wel te verwachten dat in de toekomst bewezen zal worden dat deze kleine deeltjes schadelijker zijn dan grote deeltjes, omdat ze dieper tot in de longen kunnen doordringen. Het is niet uit te sluiten dat we voor deze DI-benzines in de toekomst een correctie zullen doorvoeren die rekening houdt met de uitstoot PN, maar voorlopig is de onzekerheid nog te groot om dit te kwantificeren.

De hoge uitstoot PN van DI-benzines is een probleem dat wordt aangepakt door de invoering van de laatste fase van de Euro 6-norm, in 2017/2018. Voor elke DI-benzine die vanaf 2018 nieuw verkocht wordt moet de PN-uitstoot op de NEDC-normcyclus immers onder de 6x1011 deeltjes/km liggen. Om hieraan te voldoen zullen vermoedelijk ook benzinewagens met een roetfilter worden uitgerust, die zeer effectief kan zijn om de uitstoot PM maar vooral ook PN aanzienlijk te verlagen. Meer info over de fijn stof-uitstoot (PN en PM) van DI-benzinewagens vind je in deze publicatie (pdf).

laatste database update: 15/07/2022 - volgende database update gepland voor: 16/09/2022
administrator login