Deze pagina is ook beschikbaar in volgende talen: English version version française

Belgische Vloot

Introductie

 

De cijfers hieronder zijn een samenvatting van de volledige rapportering rond de totale vloot enerzijds, en inschrijvingen nieuwe en tweedehandsvoertuigen anderzijds. Deze rapporten bevatten de karakteristieken van het Belgisch wagenpark, zowel voor België als geheel als opgesplitst per gewest.

 

Evolutie van de gemiddelde Ecoscore

De gemiddelde Ecoscore is de afgelopen jaren sterk verbeterd, zowel voor de totale vloot als voor de nieuwe en tweedehands inschrijvingen. De Ecoscore van de totale vloot stijgt met gemiddeld 1 punt per jaar. De Ecoscore van de nieuwe en tweedehands inschrijvingen stijgen sneller, met 1,4 resp. 1,3 punten per jaar.

 
 

Gemiddelde Ecoscore per gebruikerstype

Voor inschrijvingscijfers van 2008 en later kunnen we een onderscheid maken tussen private wagens, bedrijfswagens die eigendom zijn van een bedrijf zelf en wagens die eigendom zijn van een leasemaatschappij. We zien dat over de gehele vloot in 2015 de gemiddelde Ecoscore van leasewagens duidelijk het hoogst is (62,0). Dit hebben zij te danken aan hun hoge vervangingsgraad. Voor de nieuw ingeschreven voertuigen scoren de leasewagens (64,7) maar nipt beter dan de wagens aangekocht door bedrijven (64,3), beide een stuk minder goed dan de private voertuigen (67,0). Deze laatsten kennen een (veel) hoger aandeel benzinewagens, die doorgaans een veel hogere ecoscore hebben dan vergelijkbare dieselwagens (zie volgende paragraaf). (Opmerking: voor tweedehandsauto's tonen we enkel het gemiddelde over de totale vloot door een gebrek aan spreiding over de verschillende gebruikerstypes).

 
Gemiddelde Ecoscore per eigenaarstype Bar chart
 

Gemiddelde Ecoscore per brandstoftype

De hoogste Ecoscores vinden we terug bij de elektrische wagens. Ook CNG-, benzine hybride (zowel plug-in als klassieke hybrides) en diesel plug in hybride wagens hebben eveneens duidelijk hogere Ecoscores dan de andere brandstoffen. Het verschil van deze alternatief aangedreven wagens met de conventionele brandstoffen wordt kleiner wanneer we kijken naar de nieuwe inschrijvingen, maar blijft niettemin frappant. Bij zowel de totale vloot als de nieuwe en tweedehandsinschrijvingen scoren dieselwagens steeds het slechtst.

 
Gemiddelde Ecoscore per brandstoftype Bar chart
 

Meer info

Een uitgebreider overzicht cijfers over het Belgische wagenpark kan je vinden in de rapporten over de 'Totale vloot' enerzijds, en 'Nieuwe en tweedehandsvoertuigen' anderzijds.

laatste database update: 10/05/2017 - volgende database update gepland voor: 07/07/2017
administrator login